Dashboard? Hoezo dashboard? O ja, de overheid heeft een dashboard. Om de ontwikkeling omtrent het coronavirus te kunnen monitoren en tijdig maatregelen te kunnen treffen om verdere verspreiding tegen te gaan. Ik zal hier verder niet op ingaan om te voorkomen dat je nu al afhaakt.
Maar hoe zit het met jouw dashboard?
Welk lampje knippert er bij jou weleens en wat doe je daar dan mee? Wees eens eerlijk…
Gek hé! Als er in de auto een lampje gaat knipperen dan komen we meteen in actie. We zoeken op wat dat signaal betekent en zetten de auto voor de zekerheid aan de kant. We schakelen iemand in die het probleem weer kan oplossen. Als dat signaal knippert weten we dat we nog wel even door kunnen maar daarna dan toch actie moeten ondernemen.
Maar hoe zit het, als er op je eigen ‘live dashboard’ iets knippert? Negeer je het of kom je in actie? Kijk eens kritisch naar jouw dashboard.
Toerental: Zit je voortdurend op een hoog toerental, dan kost dat extra energie. Je raakt eerder opgebrand en de kans is groot dat je oververhit raakt.
Tank (energie): Ga je door tot het lampje rood knippert en je ver in de reserve zit? Dan wordt het stressvol en spannend, waar en wanneer kan je bijtanken voordat je echt stil komt te staan.
Oliepeil: Om de motor soepel te kunnen laten lopen is het wel zaak de boel goed gesmeerd te houden. Verkeerde olie? Geheid dat je vastloopt! Prop dus niet onbewust van alles naar binnen maar weet wat bij jou past en hoeveel brandstof je nodig hebt om van A naar Beter te komen. Met de juiste voeding en beweging kom je veel verder. Ik hou je op de weg.
Kilometerstand: Na een x aantal kilometer is je auto toe aan een inspectiebeurt of APK. Jij zelf ook, maar wanneer laat je dat doen? Of blijf je maar doorjakkeren en zie je wel waar het schip strandt? Tijd voor een algemene check?
Storing in de software: Het gaat fysiek best lekker en de motor loopt goed en stationair. Maar toch hapert er iets en brandt er een lampje. Een software (lees: mentale) storing, dat kan. Ook al kunnen we tegenwoordig veel meten: gewicht, vet %, BMI, slaapritme, aantal stappen en aantal kcal. Het kan voorkomen dat er in onze bovenkamer toch iets niet goed aangestuurd wordt waardoor er een storing optreedt. Nog erger, je navigatie geeft je de verkeerde route, wat doe je dan?
Pitstop
Ik zeg: “blijf niet langer rondjes rijden maar koers op de pitstop, reparatie achteraf kost je altijd veel meer”. Als je op deze manier kijkt naar het ‘probleem’ dat je hebt dan lijkt het niet zo zwaar en ben je eerder geneigd er aan te werken.
Ik kijk graag met je mee welk lampje er knippert en wat eraan te doen is. Zodat we het samen tijdig kunnen fixen. Bel mij voordat je echt pech krijgt.